Selasa, 26 Februari 2019

KELEBIHAN Cuka





Kenapa ALLAH SWT Memberkati Cuka Dan Rumah Yang Menyimpan Cuka Tidak Akan Menderita Dari Kemiskinan, Ini Berdasarkan Hadist Sahih



Rumah Yang Menyimpan Cuka Tak Akan Menderita Dari Kemiskinan” – Diriwayatkan Oleh Ummu, Tarmizi, Baihaqi
“Cuka Adalah Kemudahan Bagi Manusia” Diriwayatkan Oleh Muslim
“Allah Telah Meletakkan Berkat Dalam Cuka, Ia Digunakan Oleh Para Nabi Sebelum Aku”, Diriwayatkan Oleh Aisyah, Muslim Dan Ibnu Maja
Nabi Muhammad (Saw) Suka Kepada Cuka.
Jabir Menceritakan, “Suatu Hari Rasulullah Memperlawa Saya Ke Rumahnya. Dia Dihidangkan Roti. Dia Bertanya: ‘Adakah Apa-Apa Sos Perasa?” Mereka Menjawab “Tidak, Hanya Ada Cuka.” Nabi Berkata, ‘Cuka Adalah Sos Yang Baik. “
Jabir Pernah Berkata, “Aku Menyukai Cuka Sejak Aku Mendengarnya Daripada Nabi Allah”.
Naf’a Berkata, “Aku Menyukai Cuka Sejak Aku Mendengarnya Daripada Jabir.”
[Muslim, Abu Dawud, Nasa’i]
Sebaik Sahaja Anda Mengambil Cuka Epal, Ia Akan Mula Menghilangkan Kelesuan. Anda Boleh Merasakannya Hanya Dalam Masa Dua Jam.
Anda Boleh Melakukan Ujian Sendiri, Selepas Dua Jam Minum Cuka Epal Air Kencing Anda Akan Lebih Jernih. Anda Juga Boleh Melakukan Ujian Menggunakan Kertas Litmus (Kertas Yang Digunakan Untuk Menguji Tahap Ph). Sebelum Minum Cuka Epal, Air Kencing Anda Akan Lebih Berasid, Tapi Selepas Minum Cuka Epal Air Kencing Anda Akan Lebih Beralkali.
Beberapa manfaat kesehatan dari cuka apel:
1. Akan membersihkan toksin-toksin yang menyumbat dalam peredaran darah, yang menyebabkan penyakit darah tinggi, kolesterol tinggi, penyakit jantung ( Jantung Koroner ). Sehingga peredaran darah menjadi bersih dan sehat, metabolisme tubuh kembali normal dan akhirnya penyakit itu menjadi sembuh.
2. Kalium yang terdapat pada Cuka Apel, akan memecahkan purin yang mengendap dalam setiap persendian, sehingga Asam Urat atau Rematik, akan sembuh, dan sendi-sendi menjadi lentur kembali dan sehat.
3. Cuka Apel akan sangat membantu kerja Hati, Paru-paru, Kulit, dan Ginjal. Sehingga 4 organ itu akan selalu sehat, karena toksin dari racun dibersihkan oleh Cuka Apel melalui sistem ekskresi, maka keempat organ ini setiap saat tidak harus mengeluarkan energi terlalu banyak.
4. Untuk Diabetes, Cuka Apel sangat membantu menurunkan dan menormalkan gula darah, dan sangat membantu menormalkan sistem pankreas, sehingga pankreas mampu berfungsi kembali mengubah gula menjadi insulin.
5. Untuk yang menderita Maag, sebetulnya Cuka Apel yang rasanya asam, tetapi ini hanya asam di mulut, kalau sudah masuk kedalam tubuh menjadi basa. Tidak semua yang asam akan bertentangan dengan maag, tetapi tergantung apa yang terkandung dalam asam itu. Cuka Apel mengandung Enzim Hidroklorida, dengan meminum Cuka Apel dengan dosis rendah, 1 sendok kecil atau 1 sendok teh dengan air hangat dan madu, sangat membantu menyembuhkan Maag.
6. Cuka Apel sebagai pembersih dari semua makanan dan minuman yang beresiko terhadap kesehatan, tetapi anda bisa minum dahulu Cuka Apel, sebelum anda makan dan minum yang beresiko itu, sehingga toksin dari dalam makanan itu tidak akan terakumulasi dalam tubuh. Selama anda makan dan minum yang tidak organik (alami), selama itu anda memerlukan Cuka Apel sebagai pembersih semuanya, sehingga anda bisa minum beberapa kali sehari, dan ini tidak apa, karena Cuka Apel adalah sari buah apel, bukan obat yang berbahaya.
Kelebihan Cuka Apple
Sejak Beribu Tahun Dahulu Orang-Orang Greek Dan Mesir Telah Menggunakan Cuka Apal Sebagai Makanan Dan Ubatan Untuk Diri Sendiri Dan Haiwan Peliharaan Mereka.
Cuka Epal Ialah Sejenis Cuka Yang Diperbuat Daripada Bahan Yang Diproses Dengan “Fermentation” Yang Mana Gula Di Dalam Air Buah Epal Dipisahkan Oleh Bakteria Dan Ragi Yang Berwarna Kuning Keemas-Emasan Dan Dijual Dalam Bentuk Semula Jadi.
Cuka Epal Sering Digunakan Untuk Tujuan Kesihatan Selain Daripada Digunakan Dalam Masakan.
Ia Mula Popular Setelah Dr D.C. Jarvis, Penulis Buku Kesihatan, Mengesyorkan Cuka Epal Sebagai Produk Masakan Yang Sihat Dan Cuka Epal Diminum Setiap Hari Sebagai “Home Cure” (Ubat Di Rumah).
Menurutnya, Cuka Epal Boleh Dicampur Dengan Madu Untuk Membuat Air Yang Dinamakan ‘Honergar’ (Madu + Cuka Epal).
Mengikut Penyelidikannya, Air Campuran Itu Boleh Membunuh Bakteria Yang Memudaratkan Dalam Usus Manusia Dan Menyarankan Agar Ia Diminum Sebagai Minum Harian Sebagai Tonik Kesihatan.
Rasanya Memang Menyegarkan Seperti Rasa Teh Limau Dan Masam-Masam Manis. Pesakit Kencing Manis Disyorkan Tidak Melebihi Dua Sudu Teh Madu Sehari.
Dari Segi Zat Nutrien (Makanan Yang Berkhasiat), Cuka Epal Kaya Dengan Vitamin, Zat Galian, Enzim Dan Asid Amino, Iaitu Bahan Nutrien Yang Baik Untuk Kesihatan Tubuh.
Ia Juga Mengandungi Antioksida Yang Dapat Mengurangkan Kesan Radikal Bebas Yang Berbahaya Untuk Tubuh Manusia.
Cuka Epal Mengandungi Sejenis Serat Pektin Atau Serat Larut Air. Serat Larut Air Membantu Dalam Melawaskan Sistem Pembuangan Najis Dalam Tubuh.
Kelebihan Cuka Epal Adalah Seperti Berikut:
Kencing Manis
Beberapa Kajian Membuktikan Bahawa Cuka Epal Dapat Membantu Menurunkan Kadar Glukosa Dalam Darah.
Mengikut Penyelidikan Universiti Arizona Yang Diterbitkan Dalam Jurnal Diabetes Cara, Individu Yang Meminumnya Mempunyai Kadar Glukosa Yang Lebih Baik.
Kajian Selanjutnya Membuktikan Bahawa Ia Dapat Mengawal Glukosa Dalam Darah Agar Tidak Meningkat Secara Mendadak Selepas Jamuan.
Resipi Sihat Untuk Mengawal Berat Badan
Cuka Epal Digunakan Dalam Banyak Program Penurunan Berat Badan Kerana Dipercayai Dapat Membantu Mengawal Nafsu Makan Dan Menahan Lapar.

Ia Boleh Digunakan Sebagai Bahan ‘Dressing’ Untuk Salad Yang Enak Apabila Ditambah Dengan Madu Dan Minyak ‘Flax’ Serta Digaul Dalam Sayur-Sayuran Dan Dimakan Mentah Seperti Ulam.
Ia Adalah Alternatif Yang Lebih Baik Berbanding Mayonais Atau Salad Dressing Thousand Island Yang Mengandungi Lebih Banyak Kalori.
Rasanya Lebih Enak Jika Salad Itu Ditambah Kismis, Anggur Atau Biji Bunga Matahari (Sunflower Seeds).
Kelebihan Lain :-
1) Menurunkan Berat Badan
2) Penjagaan Rambut
3) Penjagaan Haiwan Peliharaan
4) Bahan Masakan
5) Kesihatan – Menyembuh Penyakit Gout, Alergi, Jangkitan Sinus, Selsema, Jerawat, Kolesterol Tinggi, Keletihan Yang
Kronik, Sakit Ulu Hati, Sakit Tekak, Dermatitis, Artritis (Bengkak Sendi) Dan Menurunkan Tekanan Darah Tinggi.
6) Pembersihan Rumah – Bersih Lantai, Tingkap Dll.
Hati-Hati – Tidak Semua Cuka Apal Yang Dijual Cara Pembuatannya Natural
Banyak Cuka Epal Yang Di Komersialkan Telah Dipasteurkan, Disuling Untuk Menjadikannya Produk Yang Bagus. Malangnya, Penambahan Pemprosesan Cuka Epal Ini Boleh Memusnahkan Kebaikan Yang Ada.
Jadi Secara Alternativnya Anda Boleh Membuatnya Sendiri Di Rumah.
Cuka Epal Yang Bermutu Tinggi Boleh Dihasilkan Melalui Beberapa Langkah Atau Proses, Iaitu:
1. Membuat Cider Epal Yang Bersih Daripada Epal Yang Cukup Masak (Ranum).
2. Menukar Semua Gula Buah-Buahan Ini Kepada Alkohol. Ini Dinamakan Fermentasi Ragi (Yis).
3. Menukar Semua Alkohol Kepada Asid Asetik. Ini Dinamakan Fermentasi Asid Asetik.
4. Pasteurize (Panaskan Dan Sejukkan) Asid Asetik Ini Untuk Menghalang Daripada Fermentasi Berterusan Dan Menjadi Busuk Sebelum Disimpan Di Dalam Botol.
Kalau Nak Beli Cuka Epal Belilah Yg Mahal Dan Diproses Secara Organik. Kalau Jenama Yang Lain (Seperti Jenama “Heinz”) Walaupun Harganya Murah Dibimbangi Cara Pembuatan Tidak Natural Sebab Proses Pembuatan Cuka Memerlukan Masa. Untuk Tujuan Komersial Biasanya Ditambah Yis, Induk Cuka Yang Dah Siap Dan Garam Anti Kulat.
Detox & Kuruskan Badan
Detox Atau Dalam Bahasa Mudahnya Keluarkan Toksin Dalam Badan, Oleh Itu Secara Tak Langsung, Membantu Mendapatkan Badan Yang Ideal….
Selain Tu Acv Ni Mengandungi Lecithin Yang Membantu Meningkatkan Metabolisma Lemak Dan Menukarkan Lemak Menjadi Tenaga (Selain Tu Lecithin Ni Juga Boleh Membantu Menguatkan Memori )
Gout & Arthritis
Sakit Gout, Arthritis Dan Sakit-Sakit Yang Melibatkan Sendi Dan Sengal-Sengal Badan…..
Tekanan Darah
Menstabilkan Tekanan Darah Dengan Me’rileks’kan Atau Merehatkan Salur Darah…. (Ok…Ini Adalah Experience Aku Sendiri La…..Aku Ni Badan Je Besar Tapi Tekanan Darah Rendah….Tapi Bila Dalam Sebulan Camtu Makan Apple Cider Ni, Tekanan Darah Aku Jadik Normal )
Diabetes
Dikatakan Apple Cider Boleh Mengurangkan Kadar Gula Dalam Darah Jika Diambil Selepas Makan Dan Juga Ketika Bangun Dari Tidur Kalau Diambil Sebelum Tidur…
Jangkitan, Selsema & Sakit Tekak
Dapat Kurangkan Simptom-Simptom Selsema, Sakit Tekak Dan Jangkitan Pada Mana-Mana Bahagian Badan (Contoh : Jangkitan Telinga, Kulit, Tekak, Fungus Etc.)…..Juga Boleh Meredakan Serangan Asma….
Kulit
Acv Sangat Bagus Untuk Kulit Yang Bermasalah Seperti Eczema Dengan Menyapu Acv Di Tempat Yang Bermasalah….Juga Boleh Merawat Kulit Berjerawat, Tompok Hitam Yang Tak Sekata Pada Kulit Dan Selulit…
Badan/Mulut Berbau
Dengan Meneutralkan Ph Badan/Mulut Dan Membunuh Kuman/Bakteria Penyebab Bau Busuk Tu….Juga Boleh Untuk Kaki Busuk…Tapi Kalau Hati Busuk Kena Banyak-Banyak Istighfar Lor…
Keracunan Makanan
Kalau Keracunan Makanan, Minum 1 Sudu Acv Setiap 5 Minit Lepas Detect Yang Korang Keracunan…Juga Boleh Merawat Cirit-Birit Dan Diarrhea (Susah Lawas Atau Dalam Bahasa Mudahnya Susah Nak Berak) Kerana Acv Mengandungi Kadar Pectin Yang Tinggi Yang Boleh Menyelaputi Dinding Kolon Yang Terengsa….
Kolestrol
Mengurangkan Paras Kolestrol Dengan Adanya Pectin Yang Merupakan Sejenis Fiber Mudah Larut Dalam Air Dan Juga Asid Amino Yang Dapat Meneutralkan Kolestrol Ldl Yang Teroksida…
Lain-Lain Kelebihan Acv
1. Merawat Hidung Berdarah
2. Menguatkan Tulang
3. Lebam-Lebam Dan Melecur (Bukan Yang Tahap Serius Ye…)
4. Kanser
5. Kejang Otot (So, Sangat Bagus Untuk Para Atlet)
6. Kelemumur Atau Ketombe Dalam Bahasa Indonesia
7. Ruam Lampin
8. Sistem Pencernaan (Berkait Rapat Dengan Fungsi Detox Tadi)
9. Sakit Kepala Dan Migrain
10.Pedih Hulu Hati
11.Sedu (Tapi Seeloknya Jangan Laaa Dibaginya Pada Bayi Atau Kanak-Kanak….)
12.Gigitan/Sengatan Binatang
13.Insomnia Atau Sukar Tidur
14.Senggugut
15.Mabuk Pagi (Morning Sickness)
16.Sun Burns
17.Ulcer
18.Sistem Perkumuhan
19.Boleh Masukkan Dalam Masakan Untuk Ganti Penggunaan Cuka Biasa Atau Lemon, Salad Dressing, Etc.

Hantar Komen
 



Ahad, 24 Februari 2019

Amalan

AMALKAN DOA INI SEBELUM TIDUR, INSYAALLAH HUTANG SEBESAR BUKIT UHUD MAHUPUN SEBANYAK PASIR DI PANTAI PUN AKAN LUNAS, TOLONG SEBARKAN!

Doa ini adalah di antara doa yang bisa diamalkan untuk melunasi utang dan dibaca sebelum tidur.
Telah diceritakan dari Zuhair bin Harb, telah diceritakan dari Jarir, dari Suhail, ia berkata, “Abu Shalih telah memerintahkan kepada kami bila salah seorang di antara kami hendak tidur, hendaklah berbaring di sisi kanan kemudian mengucapkan,
اَللَّهُمَّ رَبَّ السَّمَاوَاتِ السَّبْعِ وَرَبَّ الْعَرْشِ الْعَظِيْمِ، رَبَّنَا وَرَبَّ كُلِّ شَيْءٍ، فَالِقَ الْحَبِّ وَالنَّوَى، وَمُنْزِلَ التَّوْرَاةِ وَاْلإِنْجِيْلِ وَالْفُرْقَانِ، أَعُوْذُ بِكَ مِنْ شَرِّ كُلِّ شَيْءٍ أَنْتَ آخِذٌ بِنَاصِيَتِهِ. اَللَّهُمَّ أَنْتَ اْلأَوَّلُ فَلَيْسَ قَبْلَكَ شَيْءٌ، وَأَنْتَ اْلآخِرُ فَلَيْسَ بَعْدَكَ شَيْءٌ، وَأَنْتَ الظَّاهِرُ فَلَيْسَ فَوْقَكَ شَيْءٌ، وَأَنْتَ الْبَاطِنُ فَلَيْسَ دُوْنَكَ شَيْءٌ، اِقْضِ عَنَّا الدَّيْنَ وَأَغْنِنَا مِنَ الْفَقْرِ
Allahumma robbas-samaawaatis sab’i wa robbal ‘arsyil ‘azhiim, robbanaa wa robba kulli syai-in, faaliqol habbi wan-nawaa wa munzilat-tawrooti wal injiil wal furqoon. A’udzu bika min syarri kulli syai-in anta aakhidzum binaa-shiyatih. Allahumma antal awwalu falaysa qoblaka syai-un wa antal aakhiru falaysa ba’daka syai-un, wa antazh zhoohiru fa laysa fawqoka syai-un, wa antal baathinu falaysa duunaka syai-un, iqdhi ‘annad-dainaa wa aghninaa minal faqri.
Artinya:
“Ya Allah, Rabb yang menguasai langit yang tujuh, Rabb yang menguasai ‘Arsy yang agung, Rabb kami dan Rabb segala sesuatu. Rabb yang membelah butir tumbuh-tumbuhan dan biji buah, Rabb yang menurunkan kitab Taurat, Injil dan Furqan (Al-Qur’an). Aku berlindung kepadaMu dari kejahatan segala sesuatu yang Engkau memegang ubun-ubunnya (semua makhluk atas kuasa Allah). Ya Allah, Engkau-lah yang awal, sebelum-Mu tidak ada sesuatu. Engkaulah yang terakhir, setelahMu tidak ada sesuatu. Engkau-lah yang lahir, tidak ada sesuatu di atasMu. Engkau-lah yang Batin, tidak ada sesuatu yang luput dari-Mu. Lunasilah utang kami dan berilah kami kekayaan (kecukupan) hingga terlepas dari kefakiran.” (HR. Muslim no. 2713)
Imam Nawawi rahimahullah menyatakan bahwa maksud utang dalam hadits tersebut adalah kewajiban pada Allah Ta’ala dan kewajiban terhadap hamba seluruhnya, intinya mencakup segala macam kewajiban.” (Syarh Shahih Muslim, 17: 33).
Juga dalam hadits di atas diajarkan adab sebelum tidur yaitu berbaring pada sisi kanan. Semoga bisa diamalkan dan Allah memudahkan segala urusan kita dan mengangkat kesulitan yang ada.
Sumber: rumaysho
Inilah Amalan Sebelum Tidur yang Menyamai Pahala Membuat Haji
Tidur merupakan aktiviti kehidupan setiap makhluk hidup. Namun bagi umat Islam, tidur boleh menjadi penyegar untuk beribadah esok hari sekaligus menjadi ladang amal yang mampu menghasilkan pahala berlimpah.
Bahkan dalam suatu riwayat disebutkan amalan sebelum tidur ini sama dengan beribadah umrah maupun haji. Keterangan tersebut didapat dalam riwayat Aisyah dimana ketika itu Rasulullah Shallallahu ‘Alaihi Wasallam berwasiat kepadanyanya.
“Wahai Aisyah, janganlah engkau tidur sebelum engkau lakukan empat hal yakni mengkhatamkan Al Qur’an, memperoleh syafaat dari para Nabi, membuat kaum mukminin dan mukminat senang dan redha kepadamu serta melakukan haji dan umrah.”
Aisyah bertanya, “Ya Rasulullah, bagaimana mungkin aku melakukan itu semua sebelum tidur?” Rasulullah kemudian menjawab, “Sebelum tidur bacalah Qul huwallahu ahad sebanyak tiga kali. Itu sama nilainya dengan mengkhatamkan Al Qur’an” Maksudnya adalah membaca surat Al Ikhlas secara keseluruhan sebanyak 3 kali.
Selanjutnya Rasul bersabda, “Kemudian agar engkau mendapatkan syafaat dariku dan pada Nabi sebelumku, bacalah shalawat: Allahumma shalli ala Muhammad wa ‘ala ali Muhammad, kama shallaita ‘ala Ibrahim wa ‘ala ali Ibrahim. Allahumma barik ‘ala Muhammad wa ‘ala ali Muhammad, kama barakta ‘ala Ibrahim wa ‘ala ali Ibrahim fil ‘alamina innaka hamidum majid.”
“Sebelum tidur, hendaklah kamu lakukan haji dan umrah.” Rasulullah memberikan caranya yakni, “Siapa yang membaca Subhanallah wal hamdulillah wa laa ilaaha illallaah wallahu akbar, maka ia dinilai sama dengan orang yang melakukan haji dan umrah.”
Sementara itu amalan sebelum tidur lainnya telah diajarkan oleh para ulama yang bersumber dari Rasulullah. Sehingga kita pun boleh menggabungkan amalan yang berasal dari riwayat Aisyah dengan amalan berikut.
1. Melaksanakan Wudhu Terlebih Dulu
Pada malam hari, disunnahkan bagi seorang muslim untuk membiasakan wudhu sebelum tidur. Hadist yang menerangkannya terdapat dalam riwayat Bukhari dan Muslim.
“Apabila Engkau hendak mendatangi pembaringan (tidur), maka hendaklah berwudhu terlebih dahulu sebagaimana wudhumu untuk melakukan shalat.” (HR Bukhari Muslim).
2. Membaringkan Tubuh Ke Sebelah Kanan
Salah satu sunnah yang seringkali dilupakan sebelum tidur adalah dengan mengambil posisi tidur yang tepat. Rasulullah Shallallahu ‘Alaihi Wasallam telah bersabda,
“Berbaringlah di atas rusuk sebelah kananmu.” (HR Bukhari dan Muslim). Sementara dalam riwayat yang lain disebutkan, “Rasulullah apabila tidur meletakkan tangan kanannya di bawah pipi kanannya.” (HR Abu Dawud, Tirmidzi, Ibnu Majah dan Ibnu Hibban)
Usahakan untuk tidak melakukan posisi tengkurap ketika hendak tidur. Ini karena posisi tersebut sangat dimurkai oleh Allah.
“Sesungguhnya (posisi tidur tengkurap) itu adalah posisi tidur yang dimurkai Allah Azza Wa Jalla.” (HR Abu Dawud)
3. Membersihkan Tempat Pembaringan
Sebelum hendak tidur, bersihkanlah bagian permukaan atas dengan cara mengibas-ngibaskan kain pada permukaan kasur tersebut.
Rasulullah telah bersabda, “Apabila seorang dari kamu akan tidur pada tempat tidurnya, maka hendaklah mengibas-ngibaskan kainnya pada tempat tidurnya itu terlebih dahulu, karena ia tidak tahu apa yang ada di atasnya..” Pada hadist lain disebutkan kibasannya tiga kali.” (HR Bukhari Muslim)
4. Tidur Segera Setelah Isya
Tidur menurut ajaran islam hendaknya tidak dilakukan terlalu larut malam karena selain buruk bagi kesehatan, tidur yang terlalu malam juga akan berefek kepada sulitnya melaksanakan shalat tahajud atau shalat malam.
5. Membaca Dzikir Sebelum Tidur
Salah satu dzikir yang disarankan oleh Rasulullah sebelum tidur dan diriwayatkan oleh Imam Bukhari dan Muslim adalah seperti berikut:
اَللَّهُمَّ أَسْلَمْتُ نَفْسِيْ إِلَيْكَ، وَفَوَّضْتُ أَمْرِيْ إِلَيْكَ، وَوَجَّهْتُ وَجْهِيَ
إِلَيْكَ، وَأَلْجَأْتُ ظَهْرِيْ إِلَيْكَ، رَغْبَةً وَرَهْبَةً إِلَيْكَ، لاَ مَلْجَأَ وَلاَ مَنْجَا
مِنْكَ إِلاَّ إِلَيْكَ، آمَنْتُ بِكِتَابِكَ الَّذِيْ أَنْزَلْتَ وَبِنَبِيِّكَ الَّذِيْ أَرْسَلْتَ
Yang artinya adalah: “Ya Allah, aku menyerahkan diriku kepadaMu, aku menyerahkan urusanku kepadaMu, aku menghadapkan wajahku kepadaMu, aku menyandarkan punggungku kepadaMu karena senang (mendapatkan rahmatMu) dan takut pada (siksaanmu, bila melakukan kesalahan). Tidak ada tempat perlindungan dan penyelamatan dari ancamanMu kecuali kepadaMu. Aku beriman pada kitab yang telah Engkau turunkan, dan (kebenaran) NabiMu yang telah Engkau utus.”
Dengan mengamalkannya sebelum tidur, maka jika mati dalam tidurnya, matinya diatas fitrah (mati dalam islam).
Selain itu kita pun dianjurkan untuk membaca surat Al Ikhlas, Al Falaq dan An Naas sebanyak 3 kali sambil meniupkan ke telapak tangan. Setelah itu kemudian diusapkan ke seluruh tubuh. Kita juga dianjurkan untuk membaca ayat Kursi, surat Al Kafirun, al Mulk dan dua ayat terakhir surat Al Baqarah.
Amalan yang diriwayatkan oleh Ummul Mukminin Aisyah diatas bisa kita aplikasikan bersama dengan dzikir lainnya sehingga semakin lengkaplah dzikir yang kita lakukan setiap malam.
6. Melaksanakan Shalat Witir Jika Khawatir Tidak Mampu Shalat Malam
Bagi mereka yang kelelahan dan ragu-ragu akan bisa bangun pada sepertiga malam, maka Rasulullah menganjurkan untuk melaksanakan shalat witir sebelum tidur.
Dari Abu Hurairah, ia berkata, “Kekasihku yaitu Rasulullah Shallallahu ‘Alaihi Wasallam mewasiatkan kepadaku tiga wasiat: Berpuasa tiap hari setiap bulannya, mengerjakan dua rakaat shalat Dhuha dan mengerjakan witir sebelum tidur.” (HR Bukhari)
7. Membaca Doa Tidur
Yang terakhir sebelum hendak tidur adalah membaca doa tidur sebagaimana yang terdapat dalam riwayat Hudzaifah.
كَانَ النَّبِىُّ – صلى الله عليه وسلم – إِذَا أَرَادَ أَنْ يَنَامَ قَالَ « بِاسْمِكَ
اللَّهُمَّ أَمُوتُ وَأَحْيَا » . وَإِذَا اسْتَيْقَظَ مِنْ مَنَامِهِ قَالَ « الْحَمْدُ لِلَّهِ
الَّذِى أَحْيَانَا بَعْدَ مَا أَمَاتَنَا ، وَإِلَيْهِ النُّشُورُ »
“Apabila Nabi hendak tidur, beliau mengucapkan: Bismika allahumma amuutu wa ahya (Dengan namaMu aku mati dan aku hidup). Dan apabila bangun tidur, beliau mengucapkan: Alhamdulillahilladzi ahyaana ba’da maa amaatana wailaihi nusyur (Segala puji bagi Allah yang telah menghidupkan kami setelah mematikan kami dan kepadaNyalah tempat kembali).” (HR Bukhari)
Demikian beberapa amalan sebelum tidur yang tak hanya menjaga selama kita tidur, namun juga bisa menjadi ladang yang bahkan melebihi ibadah haji ataupun umrah. Laksanakanlah setiap malam dan jangan lupa untuk senantiasa memohon ampun kepada Allah karena kita tidak tahu apakah besok masih bisa hidup atau tidak.
Wallahu A’lam.
Sumber : Oh My Dakwah

Sabtu, 23 Februari 2019

Surah Al Ikhlas

Assalamualaikum...

*DAHSYATNYA SURAT AL- IKHLAS*

{Sempatkanlah sebentar untuk membaca tulisan ini}

Rasulullah Muhammad SAW pada suatu ketika bersabda :

"Demi ALLAH yang jiwaku di dalam GenggamanNYA, sesungguhnya :

*QUL HUWALLAHU AHAD* itu tertulis di sayap Malaikat Jibril.

*ALLAHHUS SOMAD* itu tertulis disayap Malaikat Mikail.

*LAMYALID WALAM YUULAD* tertulis
pada, sayap Malaikat Isrofil,

*WALAM YAKULLAHU KUFUWAN AHAD*  tertulis pada sayap Malaikat Izra'il"

Berkata Ibnu Abbas r.a. bahwa Rasulullah SAW telah bersabda:

*Ketika saya {Rasulullah SAW} Isra’ ke langit, saya melihat Arasy di atas 360,000 pilar dan jarak jauh antara satu pilar ke satu pilar yang lain ialah 300,000 tahun perjalanan* ...

*Pada tiap-tiap pilar itu terdapat padang pasir yang jumlahnya 12,000 dan luasnya setiap satu padang itu seluas dari Timur  hingga ke Barat*...

*Pada setiap padang itu terdapat 80,000 Malaikat yang mana kesemuanya membaca surat Al-Ikhlas* ...

Setelah mereka selesai membaca Surah tersebut maka berkata mereka :

”Wahai TUHAN kami, sesungguhnya pahala dari bacaan ini kami berikan kepada orang yang membaca surah
Al-Ikhlas baik lelaki maupun perempuan”...

Riwayat Anas bin Malik juga merekam kisah berkaitan surat Al-Ikhlas.

*Suatu ketika 70,000 Malaikat diutus datang kepada seorang sahabat di Madinah yang meninggal* ...

Kedatangan para Malaikat itu hingga meredupkan cahaya matahari.

*70.000 Malaikat itu diutus hanya  karana Almarhum sering membaca surat ini* ...

Anas bin Malik yang saat itu bersama Nabi Muhammad SAW di beri merasakan cahaya matahari redup tidak seperti biasanya dan Malaikat Jibril datang kepada  Nabi untuk memberitakan kejadian yang sedang terjadi di Madinah.

Rasulullah S.A.W bersabda :

Barang siapa membaca surah Al-Ikhlas sewaktu sakit sehingga dia meninggal dunia,

maka tubuhnya tidak akan membusuk didalam kubur,

akan selamat dia dari kesempitan kuburnya dan

para Malaikat akan  membawanya dengan sayap mereka melintasi Titian Siratul Mustaqim lalu menuju ke Surga. (HR Qurthuby).

*SUBHANALLAH* ..........

Jika Anda Share ini kepada 1 orang...

ertinya Anda sudah menyebarkan 10 kebaikan di Akhirat.

Ya Allah, jadikanlah kami mudah dalam membaca Surotul Al Ikhlas dan mengucapkan *SUBHANALLAH* "
menjadi manusia,

sesuai yang disabdakan Nabi SAW,  sihat, bermanfaat
dan wafat dalam keadaan *HUSNUL KHATIMAH*
*Aamiin ya Rabbal 'Aalamiin*

TOLONG SAMPAIKAN.
Sabda Rasulullah SAW, "Siapa yang menyampaikan satu ilmu dan orang membaca serta mengamalkannya maka dia akan beroleh kebaikan dari ALLAH walaupun sudah tiada di dunia."

*INDAHNYA  BERKONGSI...*

Surah Al-ikhlas

Assalamualaikum...

*DAHSYATNYA SURAT AL- IKHLAS*

{Sempatkanlah sebentar untuk membaca tulisan ini}

Rasulullah Muhammad SAW pada suatu ketika bersabda :

"Demi ALLAH yang jiwaku di dalam GenggamanNYA, sesungguhnya :

*QUL HUWALLAHU AHAD* itu tertulis di sayap Malaikat Jibril.

*ALLAHHUS SOMAD* itu tertulis disayap Malaikat Mikail.

*LAMYALID WALAM YUULAD* tertulis
pada, sayap Malaikat Isrofil,

*WALAM YAKULLAHU KUFUWAN AHAD*  tertulis pada sayap Malaikat Izra'il"

Berkata Ibnu Abbas r.a. bahwa Rasulullah SAW telah bersabda:

*Ketika saya {Rasulullah SAW} Isra’ ke langit, saya melihat Arasy di atas 360,000 pilar dan jarak jauh antara satu pilar ke satu pilar yang lain ialah 300,000 tahun perjalanan* ...

*Pada tiap-tiap pilar itu terdapat padang pasir yang jumlahnya 12,000 dan luasnya setiap satu padang itu seluas dari Timur  hingga ke Barat*...

*Pada setiap padang itu terdapat 80,000 Malaikat yang mana kesemuanya membaca surat Al-Ikhlas* ...

Setelah mereka selesai membaca Surah tersebut maka berkata mereka :

”Wahai TUHAN kami, sesungguhnya pahala dari bacaan ini kami berikan kepada orang yang membaca surah
Al-Ikhlas baik lelaki maupun perempuan”...

Riwayat Anas bin Malik juga merekam kisah berkaitan surat Al-Ikhlas.

*Suatu ketika 70,000 Malaikat diutus datang kepada seorang sahabat di Madinah yang meninggal* ...

Kedatangan para Malaikat itu hingga meredupkan cahaya matahari.

*70.000 Malaikat itu diutus hanya  karana Almarhum sering membaca surat ini* ...

Anas bin Malik yang saat itu bersama Nabi Muhammad SAW di beri merasakan cahaya matahari redup tidak seperti biasanya dan Malaikat Jibril datang kepada  Nabi untuk memberitakan kejadian yang sedang terjadi di Madinah.

Rasulullah S.A.W bersabda :

Barang siapa membaca surah Al-Ikhlas sewaktu sakit sehingga dia meninggal dunia,

maka tubuhnya tidak akan membusuk didalam kubur,

akan selamat dia dari kesempitan kuburnya dan

para Malaikat akan  membawanya dengan sayap mereka melintasi Titian Siratul Mustaqim lalu menuju ke Surga. (HR Qurthuby).

*SUBHANALLAH* ..........

Jika Anda Share ini kepada 1 orang...

ertinya Anda sudah menyebarkan 10 kebaikan di Akhirat.

Ya Allah, jadikanlah kami mudah dalam membaca Surotul Al Ikhlas dan mengucapkan *SUBHANALLAH* "
menjadi manusia,

sesuai yang disabdakan Nabi SAW,  sihat, bermanfaat
dan wafat dalam keadaan *HUSNUL KHATIMAH*
*Aamiin ya Rabbal 'Aalamiin*

TOLONG SAMPAIKAN.
Sabda Rasulullah SAW, "Siapa yang menyampaikan satu ilmu dan orang membaca serta mengamalkannya maka dia akan beroleh kebaikan dari ALLAH walaupun sudah tiada di dunia."

*INDAHNYA  BERKONGSI...*

Amalan bermanfaat

السلام عليكم ورحمة الله وبركاته
Salam sejahtera kepada sahabat, saudara & keluarga disayangi dan semoga dirahmati & diberkatiNYA.
الحمد لله الذي احيانا بعد ما اماتنا واليه النشور
Segala puji bagi Allah yang menghidupkan kami setelah mematikan  (tidur) kami, dan kepadaNYA kami kembali.
 اللهم إنا نسئلك علما نافعا ورزقاطيبا وعملا متقبلا
Ya Allah kami mohon kepadaMU ilmu yang bermanfaat, rezeki yang baik & amalan yang diterima.
امين امين امين يارب العالمين.

Solatttt yukkk📢📢

💖💖💖💖💖💖💖💖💖💖💖💖💖

Zikir harian Imam Ghazali
ASTAQHFIRULLAHAL AZIM
‎اَسْتَغْفِرُ اللهَ الْعَظِيمِ
Allahuma Sholli'ala Sayyidina Muhammad Wa'ala Ali Sayyidina Moulana  Muhammad
SubhanAllah Walhamdulillah WalailahaillAllah Wallahuakbar

Doa orang yg tertimpa musibah

‎إِنَّا لِلّٰهِ وَإِنَّا إِلَيْهِ رَاجِعُوْنَ
‎اللَّهُمَّ أَجِرْنِيْ فِى مُصِيْبَتِي وَأَخْلِفْ لِىْ خَيْرًا مِنْهَا

Inna lillahi wa inna ilaihi raji'un
Allahumma ajirni fi musibati wa akhlifli khairon minha

Sesungguhnya Kami milik Allah dan kepadanya Kami akan kembali (di hari kiamat). Ya Allah berilah pahala kepadaku dan gantilah untukku dengan yang lebih baik (dari musibahku).
Amin yra

Sila2 war2kan
Jika bermanfaat
Syukran, jazakallah khaer

Khutbah Masjidil Haram

Imam Masjidil Haram dalam khutbahnya mengatakan:

إحذروا الكيس المثقوب

Hati-hatilah dengan poket yg bocor

" تتوضأ أحسن وضوء " لكــن. .. تسرف في الماء' كيس مثقْوب

Engkau telah berwudhu' dgn sebaik-baik wudhu' akan tetapi engkau boros memakai air, (itu sama dengan)
poket bocor

" تتصدق عَلى الفقراء بمبلغ ثم .. تذلهم وتضايقهم *كيس مثقْوب.

Engkau bersedekah kepada fakir miskin kemudian engkau menghina dan menyusahkan mereka, (itu seperti)
 poket bocor

تقوم الليل وتصوم النهار وتطيع ربك" لكــن. .. قاطع الرحم كيس مثقْوب

Engkau solat malam hari, puasa di siang hari dan mentaati Tuhanmu,  tapi engkau memutuskan (tali) silaturrahim, (jelas itu adalah)
poket bocor

تصوم وتصبر عَلى الجوع و العطش" لكـن .. تسب وتشتم وتلعن كيس مثقْوب

Engkau berpuasa dan sabar dengan haus dan lapar,  tapi engkau menghina dan mencaci, (sama dengan)
poket bocor

" تلبسين الطرحه والعباية فوق الملابس "لكـن .. العطر فواح كيس مثقْوب

Engkau memakai penutup muka dan baju labuh , tapi minyak wangi baunya menyengat, (itu)
poket bocor

تكرم ضيفك وتحسن إليه لكـن .. بعد خروجه تغتابه وتخرج مساوئه كيس مثقْوب

Engkau memuliakan tamumu dan berbuat baik kepadanya, tapi setelah dia pergi engkau mengumpatnya, (sungguh itu)
poket bocor

أخيرا ً لا تجمعوا حسناتكم في كيس مثقْوب . تجمعوها بصعوبة من جهة .. ثم تسقط بسهولة من جهه أخرى..
يا رب اسألك لي ولأحبتي الهداية والغفران .

Pada akhirnya engkau hanya mengumpulkan kebaikanmu dalam poket bocor, satu sisi engkau mengumpulkan dengan susah payah kemudian engkau menjatuhkannya dengan mudah di sisi lain.

Ya Rabb, kami mohon hidayah dan ampunan atas kami dan orang-orang yg kami cintai

عجائب الشعب العربي :

Keganjilan-keganjilan kaum muslimin umumnya :

1- لايستطيع السفر للحج لأن تكلفة الحج مرتفعه .. لكن يستطيع السفر رغبةً في تغيير الجو !
 ألا إن سلعة الله غالية

1. Tidak mampu pergi haji kerana pembiayaannya besar,  akan tetapi sanggup pergi melancong mengganti suasana,
bukankah perdagangan Allah itu mahal

2- لايستطيع شراء الأضحية لغلاء السعر لكن يستطيع شراء آيفون لمواكبة الموضة.
 ألا إن سلعة اللَّـه غالية

2. Tidak sanggup membeli haiwan korban kerana harganya yg mahal,  tapi sanggup membeli iPhone sekadar ganti model baru. 
bukankah perdagangan Allah itu mahal

3- يستطيع قراءة محادثات تصل إلى ١٠٠ محادثه في اليوم ..
ولا يستطيع قراءة ١٠ آيات من القرآن بحجة ليس لديه وقت لقراءة القرآن
ألا إن سلعة الله غالية

Sanggup membaca chating hingga seratus percakapan setiap hari,  namun tidak sanggup membaca 10 ayat Al-Qur'an dengan dalih tiada waktu yg cukup untuk membaca.
bukankah perdagangan Allah itu mahal

قليل من سيرسلها لأنه يشعر بالحرج .

Sedikit yg mahu menyebarkannya/ memviralkannya kerana merasa berat..

تخيل ان الله يراك وانت تنشرها لاجله.

Impikan di fikiranmu bahwa Allah selalu melihatmu.. Dan engkau menyebarkannya keranaNya..

 اذا اعجبتك الفكرة ..  فانشرها .
وإذا لم تعجبك .. فمر كأنك لم ترى شيئا.

Jika engkau rasa terpanggil disebabkan tulisan ini maka sebarkanlah.. Namun jika tidak, maka anggaplah engkau tidak pernah lihat..

ياربu من يرسلها ترزقه من حيث لايحتسب

Ya Rabb... Siapa yg mahu menyebarkan tulisan ini berilah rezeki kepadanya dari arah yg tidak disangka-sangka...

Asma Ul Husna

Assalamualaikum, tadi kuliah  ustazah hafizah dekat masjid  minta kita beramal dng asmaul husna,alhamdulilah malam ni dpt pula amalan khusus hasil kajian seorang doktor.
Mari lah kita cuba amalkan nye.
 PENYEMBUHAN BADAN MELALUI asmaul husna

Ia telah ditemui oleh Doktor Ibrahim Karim (biologi) bahawa Asma ul Husna, nama Allah yang maha baik krn Allah  SWTlah yg maha  berkuasa menyembuhkan berbagai penyakit...apabila namaNya diseru
Oleh itu doktor itu menggunakan kaedah ketepatan dalam pengukuran tenaga dalam tubuh manusia dan mendapati bahawa setiap satu daripada nama-nama Allah (SWT) apabila diseru Allah dgn nama nama tersebut in sya Allah akan merangsang tenaga dalam sistem imun badan manusia untuk berfungsi dengan cekap di dalam badan manusia yg tertentu. Beliau mendapati bahawa dgn menyebut atau (menyeru Allah swt dengan nama-nama Allah (SWT) membawa kepada peningkatan dalam trek Bio Energy dalam tubuh manusia, dan selepas 3-tahun penyelidikan Doktor Ibrahim Karim sampai kepada yang berikut:

Kaedah rawatan: Letak tangan anda pada tempat sakit dan memuji serta menyeru Allah swt dgn nama nama Allah swt di atasnya sesuai dengan penyakit anda sehingga sembuh  insyallah.

01. Telinga - As Sami
02. Tulang - Al Nafi'
03. Tulang Belakang - Al Jabbar
04. Lutut - Al Rauf (The Clement)
05. Rambut - Al Badi (Pencipta)
06. Jantung - Al Nur (Cahaya)
07. Otot - Al Qawi (Maha Kuat)
08. Gelombang Jantung - Al Wahab
09. Jantung otot - Al Razzaq
10. saraf - Al Mughni
11. Arteri - Al Jabbar
12. Perut - Al Razzaq
13. Kanser - Al Jalil (The Mighty)
14. Tiroid - Al Jabbar
15. Thigh- Al Rafi (The Exalter)
16. Migrain - Al Ghani (The Rich One)
17. Mata Arteri - Al Mutaali
18. Buah Pinggang - Al Hayy
19. Colon - Al Rauf (The Clement)
20. Usus - Al Razzaq
21. Hati - Al Nafi
22. Pankreas - Al Bari
23. Lemak Sacks - Al Nafi
24. Rahim - Al Khaliq (Pencipta)
25. Pundi Kencing - Al Hadi (Panduan)
26 Reumatik - Al Muhaymin (The Guardian)
27. Prostat - Al Rashid
28. Saraf Mata - Al Zahir
29. Kelenjar pineal - Al Hadi
30. Tekanan Darah - Al Khafed
31. Paru-paru - Al Razzaq
32. Thymus Kelenjar - Al Qawi
33. Kelenjar atas Buah Pinggang - Al Bari
34. Rambut Peel - Al Jalil (The Mighty)
35. Rongga Hidung - (Al Latif, Al Ghani, Al Raheem)
36. Mata - (Al Nur, Al Basir, Al Wahab)

mesti mesti mesti kongsi ...

,* semoga bermanfaat buat kita semua.. aamiiin.. ..
Nasihat dari Prof Dr Harlina Shiraj

Amin ,,,,آَمِيّـٍـِـنbْ... آَمِيّـٍـِـنْ يَآرَبْ آلٌعَآلَمِِيِن
Assalam

Simpanan Ilmu

Kene simpan ilmu ni baik2...

 Orangnya pun dah takda lagi...

 (AlMarhum Tuan Guru Dato Dr Haron Din)

1) - Apabila dipatuk ular, penawar ada pada ular itu.
 -Ambil sisik terakhir (hujung ekor ) ular tersebut.
 -Ambil & makan. InsyaAllah ia akan jadi penawar bagi bisa ular itu.

2) - Disengat ikan sembilang atau ikan keli, penawar ada pada otak ikan tersebut.
 - Ketuk kepala ikan, ambil kecik seperti gel
 - Ambil & sapu pada bahagian yang disengat

3) - Terkena duri kelapa sawit. Penawarnya ada pada buah kelapa sawit.
 - Ambil buah, diketuk/ dipecahkan dan diambil minyaknya
 - Jangan ambil menggunakan tangan, sapu menggunakan sabut kelapa sawit itu sekali
 - InsyaAllah hilang rasa sakit & cepat sembuh

4) Terkena sihir untuk menceraikan suami isteri
 Surah Al - Baqarah, ayat 102

5 ) Resdung
 - Ambil 7 botol air kolah dari 7 buah masjid yg berlainan
 - Mestilah masjid yang aktif (masjid yang ada org dtg bersolat)
 - Setiap kolah masjid, 1 botol.
 - Ambil air, letak atas sejadah, buat solat hajat untuk sembuhkan penyakit resdung
 - Letak air pada tangan kanan, Baca surah Al- Anbya' , ayat 83.
 - Sebelum masukkan air ke dalam hidung, baca selawat syifa'
 - Masukkan air ke dalam hidung & buang semula
 - Ulang sebanyak 7 kali
 Surah Al - Anbya', ayat 83

6) Masalah sakit tumit / sakit2 sendi (rheumatism)
 - Gunakan minyak zaitun
 - Baca Al - Fatihah & Ayat kursi
 - Sapu minyak tersebut atau urut sambil membaca doa di bawah ini :
 Surah At- Taubah ayat 14
 &
 surah Al - Hashr ayat 21

7) Fibroid, atau masalah yang melibatkan wanita
 - Menggunakan madu asli
 - Baca Al- Fatihah & Ayat kursi
 - Baca Surah An - Nahl, ayt 69, jampi ayat tersebut pada madu
 - Makan 1 sudu sehari
 Surah An -Nahl, ayat 69

😎 Angin pasang
 - Menggunakan madu
 - Amalkan ayat- ayat di bawah ini
 -Surah Al - Isra', ayat 82
 Surah Al - Hashr, ayat 21
 Surah Ash - Shua'ra' ayat 70

9) Penyakit darah tinggi, kencing manis, & masalah jantung
 Bahan - bahan :
 - Ambil serai 3 batang ( titikkan supaya pecah)
 - Halba (yang selalu diletakkan dalam nasi dagang)
 - Buah kelapa (yang berhingus)
 Cara - cara :
 - Serai apabila sudah dititikkan, letak dalam buah kelapa,1 buah kelapa, 3 btg serai.
 - Ambil 7 halba, letak sekali dlm buah kelapa.
 - Ambil buah kelapa, letak atas api gas & pnaskan.
 - Jadikan serai sebagai sudu, ambil isi guna serai.
 - Minum air kelapa yang telah suam.
 *Satu bji kelapa, selang 2 hari.

10) Susah tidur malam
 Surah Al - kahf, ayat 11

11) Angin dalam badan, sakit - sakit sendi
 Surah - fussilat, ayat 44

12) Merawat histeria
 - Genggam tangan kanan, baca Bismillah, MasyaAllah..
 - Baca 3 kali, tiup dalam penumbuk, muncungkan mulut, tiup dengan tiupan yg halus, Tepuk atas tulang belikat pesakit yang terkena histeria.
 *Pagar diri dahulu sebelum mengubati orang lain
 - As saffat , ayat 7

[Almarhum Tuan Guru Dato Dr Haron Din]

Shaari Anuar II

Khamis, 21 Februari 2019

Subhanallahi wabihamdihi

Sedetik Rasa
TERDAPAT satu zikir kita semua tahu dan mampu menghafaznya. Selepas membaca hadis berikut, diharap kita dapat kekal istiqamah beramal dengannya.
Rasulullah SAW bersabda yang bermaksud: “Barangsiapa mengucapkan ‘subhanallah wabihamdihi’ seratus kali dalam sehari, ia akan diampuni segala dosanya sekalipun dosanya itu sebanyak buih di lautan.” (Hadis riwayat Muslim dan Tirmidzi)
Berdasarkan hadis itu, zikir ‘subhanallah wabihamdihi’ sekiranya dibaca 100 kali pada setiap hari, ganjaran besar menanti pengamalnya iaitu diampuni segala kesalahan dan dosa kecil yang dilakukannya pada masa lalu.

Nabi SAW menyebutkan sekalipun dosa itu sebanyak buih di lautan. Kata ulama, kenapa Nabi SAW mengumpamakan seperti buih di lautan kerana bilangan buih di lautan tidak pernah habis.
Walau sebanyak mana dosa yang dilakukan, jika mereka mengamalkan zikir itu pasti Allah SWT akan ampunkan.
Untuk menghabiskan zikir sebanyak 100 kali itu sebenarnya tidak memerlukan masa yang panjang.
Namun, disebabkan manusia sentiasa tenggelam dengan sifat malas dan lalai, ia menyebabkan zikir yang boleh diselesaikan dalam masa kurang 10 minit itu gagal dilaksanakan.
Selain itu, di dalam al-Quran turut dinyatakan seluruh makhluk lain di dunia ini turut berzikir dan bertasbih kepada Allah SWT.
Allah SWT berfirman yang bermaksud “...dan tiada sesuatu pun melainkan bertasbih dengan memuji-Nya, akan tetapi kamu tidak faham akan tasbih mereka. Sesungguhnya Ia adalah Maha Penyabar, lagi Maha Pengampun.” (Surah al-Israa’, ayat 44)
Segala benda yang berada di sekeliling kita termasuk haiwan, tumbuhan, bukit, gunung- ganang dan sungai bertasbih memuji Allah SWT.
Bagaimanapun, manusia tidak dapat memahami cara mereka berzikir. Diriwayatkan dalam satu hadis, pada satu hari Nabi SAW mengambil segenggam pasir dan membuka gengaman tangannya di hadapan Abu Bakar, Umar, Uthman, Ali dan beberapa lagi sahabat.
Ketika Baginda membuka tangannya, pasir itu berzikir dan didengari sahabat yang berada di sekelilingnya. Itu adalah satu mukjizat.
Sahabat yang meriwayatkan hadis itu menyatakan, pasir itu menyebut ‘subhanallah’sehingga didengari secara zahir di telinga mereka.
Kemudian Nabi SAW memindahkan pasir itu ke tangan Abu Bakar. Beliau memegang dan membuka tangannya lalu pasir itu bertasbih.
Kemudian Abu Bakar menyerahkan pula pasir itu kepada Saidina Umar. Ketika beliau membuka tangannya, pasir itu turut berzikir. Kemudian pasir itu diberikan kepada Saidina Uthman dan ia masih berzikir.
Saidina Ali yang meriwayatkan hadis itu menyatakan, apabila Saidina Uthman memberikan pasir itu kepadanya, ia sudah tidak berzikir.
Bagaimanapun, kenapa pasir itu tidak berzikir ketika berada di tangan Ali tidak diketahui kerana semua itu adalah rahsia Allah SWT.
Banyak masa yang boleh diperuntukkan untuk mengamalkan zikir berkenaan. Contohnya, ketika memandu dalam perjalanan pergi dan balik dari tempat kerja, kita boleh mengamalkan zikir itu.
Itu dikatakan fadilat yang besar yang diperoleh daripada amalan kecil.
Selain itu, fadilat zikir ‘subhanallahi wabihamdihi’ boleh diamalkan ketika diri risau tidak mampu bangun malam, takut untuk berinfak dan sedekah serta ketika takut berhadapan dengan musuh di medan perang.
Malah, turut dinyatakan amalan zikir itu lebih disukai Allah SWT daripada seseorang menginfakkan sebuah gunung emas di jalan Allah SWT.
Artikel ini disiarkan pada : Rabu, 20 Februari 2019 @ 12:08 PM