Khamis, 30 Mei 2019

7 Ciri Penghuni Surga Firdaus


Manusia hendak mendapatkan ganjaran sesuai bersumber pada usaha ataupun amalan dikerjakannya baik masalah kecil ataupun besar yang terkategori dalam perbuatan yang baik dan juga kurang baik. allah berfirman:
فَمَن يَعْمَلْ مِثْقَالَ ذَرَّةٍ خَيْرًا يَرَهُ () وَمَن يَعْمَلْ مِثْقَالَ ذَرَّةٍ شَرًّا يَرَهُ
“barang siapa mengerjakan kebaikan sebesar zarah juga, nescaya ia hendak memandang (balasannya). dan juga benda siapa yang mengerjakan kejahatan walaupun sebesar zarah juga, nescaya ia hendak memandang (balasannya). ” (qs. al – zalzalah : 7 – 8) .
tiap apa yang dicoba berikan kesan kepada diri manusia itu dan juga mereka yang beriman nyatanya berupaya melaksanakan lebih banyak perbuatan baik.
orang mukmin yang taat merupakan kalangan yang menemukan kemuliaan dan juga kasih sayang allah dan juga dijanjikan bagaikan penunggu syurga bernama firdaus yang kekal di dalamnya.
7 karakteristik dipunyai kalangan ini dinyatakan allah dalam surah al – mukminun, ayat 1 sampai 11. karakteristik itu yakni:
1. khusyu’ dalam menunaikan sholat
insan yang mukmin sanggup melakukan solat dengan khusyuk setimpal dengan keteguhan dan juga kemantapan iman dimilikinya. penafsiran khusyuk mencakupi seorang itu mengerti apa yang dibaca dan juga dikerjakannya dalam solat.
bagi imam al – ghazali, dalam khusyuk itu pula wajib terdapat kerasa cemas kepada allah. sembahyang yang dikerjakan dengan khusyuk merupakan ketentuan kesatu buat mewarisi syurga firdaus.
2. memelihara diri daripada perbuatan yang tiada berguna
seorang yang betul – betul mukmin tidak hendak membiarkan masa lalu dengan tidak melaksanakan masalah berfaedah.
3. menunaikan zakat
seseorang muslim sejati hendak rela dengan ikhlas menunaikan kewajipan zakatnya tanpa bentuk paksaan, lantaran sedar bahawa hartanya sudah penuhi ketentuan buat berzakat.
tidak hanya itu, ia sedar bahawa pada harta miliknya itu terdapat hak teman yang wajib dikasih, paling utama hak fakir miskin. hartanya yang sebenar cumalah harta yang tinggal selepas dikeluarkan zakatnya.
4. melindungi kehormatan
orang mukmin berjaya hendak menghindarkan diri daripada melaksanakan penyimpangan dalam perihal intim dan juga tidak mendekati zina.
ia tidak hendak berlaku serong dan juga cuma menyalurkan kemauan syahwat (persetubuhan) lewat jalur halal dengan pendamping legal.
5. melakukan amanah
seorang mukmin yang diberi keyakinan hendak menunaikannya dengan baik kerana keyakinan itu merupakan penghormatan amat berharga menurutnya.
6. penuhi janji
islam mengajar bahawa tiap janji mesti ditunaikan kerana janji itu ibarat hutang. lantaran itu dia butuh dibayar. seluruh suatu yang dijanjikan butuh dipadati kerana yang demikian merupakan karakteristik mukmin berjaya.
7 memelihara sholat
solat pada pemikiran mukmin sejati amat berarti. jadi, solat mereka cukup terpelihara, sampai – sampai mampu dilaksanakan dengan begitu baik lagi sempurna.
waktu solat dilindungi dengan baik serupa solat pada dini waktu. begitu pula dengan rukun dan juga pelbagai ketentuan yang lain yang mana seluruhnya itu amat diberi atensi.



( sumber: didakwah. blogspot. co. id )













































Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Nota: Hanya ahli blog ini sahaja yang boleh mencatat ulasan.