Selasa, 11 Jun 2019

Kunci Perbendaharaan Langit Dan Bumi


Kunci Langit dan Bumi, suatu kaedah zikir untuk mengelak gangguan sihir dan saka dalam pengubatan Islam. Kunci Langit dan Bumi adalah ilmu yang belum diterokai kerana ianya agak ganjil. Bagi menjelaskan dari mana sumbernya, di sini Kunci Langit dan Bumi boleh didapati seperti dalam hadis maudhu' riwayat Ibnu Murduya Abu Qatam dalam kitabnya 'Talawat' dan juga dari Yusuf Qazi dalam 'Sunan'.  Rujukan di dalam Kanzul Umaal oleh Ala'uddin Ali al-Muttaqi ibn Hisamuddin al-Hindi. Jilid. I, No. 4591, ms. 261. Kanz al-Ummal fi Sunan wal Aqwal wal Afwal, adalah koleksi terbesar hadith / Athar oleh Imam dari mazhab Hanafi: Ali ibn Husamud-Din al-Muttaqi al-Hindi, yang meninggal dunia pada 975 Hijrah. Ia mengandungi lebih daripada 46.000 riwayat yang disusun oleh ramai individu pada peringkat awal. Ia pada dasarnya merupakan kesinambungan daripada koleksi Hadis Imam al-Suyuti itu, Jami al-Saghir, Zawa'id dan Jami al-Kabir (Jam al-Jawami). Kitab ini telah dicetak lebih dari 100 tahun lalu di Hyderabad, India. Saya telah melihat salinan bercetak terawal di Birmingham University, UK. Kitabnya sangat besar.

Kaedah pengubatan melalui zikir ialah dengan mengulang bacaan ini sebanyak 33 kali waktu pagi, petang dan malam. Setiap zikir hendaklah dibaca dengan satu nafas dan diselang dengan satu nafas panjang rehat. Jumlah sesi zikir adalah 10 minit sahaja. Jadi, apakah itu zikirnya? (Ijazah am untuk semua pelawat blog dan pesakit)

Dikhabarkan bahawa Sayiddina Uthman ibn Affan radiallahuanhu telah meminta penjelasan lanjut tentang "Maqalad As-Samawi Wal-Ardh" (Kunci Langit Dan Bumi) mengenai firman Allah Berkaitan dengan Kunci Pembuka Khazanah Langit dan Bumi.

لَهُ مَقَالِيدُ السَّمَوَاتِ وَالْأَرْضِ وَالَّذِينَ كَفَرُوا بِآيَاتِ اللَّهِ أُولَئِكَ هُمُ الْخَاسِرُونَ

Dia sahajalah yang menguasai urusan dan perbendaharaan langit dan bumi; (orang-orang yang percayakan yang demikian beruntunglah) dan orang-orang yang kufur ingkar akan ayat-ayat keterangan ALLAH yang jelas nyata itu, mereka itulah orang-orang yang paling rugi. (Surah Az-Zumar: 63)

Nabi Muhammad s.a.w. berkata kepadanya: “Kamu bertanya kepada saya apa yang orang lain belum pernah bertanya. Kunci Pembuka Khazanah Langit dan Bumi itu adalah yang berikut:
بسم الله الرحمن الرحيم
لَا إلَهَ إلَّا اللهُ وَ اللهُ أَكْبَرُ وَ سُبْحَانَ اللهِ وَ الْحَمْدُ لِلَّهِ وَ اَسْتَغْفِرُ اللهَ الَّذِيْ لَا إِلَهَ إِلَّا هُوَ اْلأَوَّلُ وَ الْآخِرُ وَ الظَّاهِرُ وَ الْبَاطِنُ يُحْيِ وَ يُمِيْتُ وَ هُوَ حَيٌّ لَا يَمُوْتُ بِيَدِهِ الْخَيْرُ وَ هُوَ عَلَى كُلِّ شَيْءٍ قَدِيْرٌ
Ertinya:Tiada yang disembah melainkan Allah, Allah Maha Besar Maha Suci Engkau, Segala Puji Bagi Allah, Aku memohon Ampun kepada Allah, Tiada yang patut disembah melainkan Dia, Dia yang awal Dia yang akhir, Dia yang zahir Dia yang batin, Yang menghidupkan Yang mematikan, Dia yang hidup tanpa mati, Pada-Nya segala kebaikan, Dan Ia berkuasa atas segala sesuatu.

Seterusnya Nabi s.a.w. bersabda : “Wahai Uthman! Barangsiapa membacanya 100 kali sehari, akan dikurnia 10 faedah:

Pertama, segala dosanya yang lalu akan diampuni,kedua : terlepas daripada siksaan neraka,ketiga : dua orang malaikat dilantik untuk memeliharanya siang dan malam daripada penyakit dan siksaan,keempat : dia di kurniakan perbendaharaan rahmat dan berkat,kelima : dia mendapat pahala seperti orang yang membebaskan 100 orang hamba abdi daripada keturunan Nabi Ismail r.a.,keenam : dia di beri pahala seperti membaca seluruh Al-Qur’an, Zabur, Taurat dan Injil,ketujuh : sebuah rumah akan didirikan untuknya di syurga,kelapan, dia akan berkahwin dengan seorang bidadari syurga,kesembilan, dia akan dipermuliakan dengan mahkota kemuliaan,kesepuluh : permohonan keampunannya bagi 70 orang saudaranya akan dimakbulkan

Wahai Uthman! Kalau kamu mampu, janganlah lupa membacanya setiap hari. Kamu akan termasuk dalam golongan orang-orang yang berjaya dan melampaui orang-orang yang sebelum kamu dan selepas kamu”.


Tentang Kitab Kanzul Umaal (Terjemahan oleh Muallij Mustaqim)


فيقول أحقر عباد الله علي بن حسام الدين الشهير عند الناس بالمتقي: لما رأيت كتابي الجامع الصغير وزوائده، تأليفي شيخ الإسلام جلال الدين السيوطي عامله الله بلطفه ملخصا من قسم الأقوال من جامعه الكبير وهو مرتب على الحروف، جمعت بينهما مبوبا ذلك على الأبواب الفقهية، مسميا الجمع المذكور (منهج العمال في سنن الأقوال) ثم عن لي أن أبوب مابقي من قسم الأقوال، فنجز بحمد الله وسميته (الإكمال لمنهج العمال). ثم مزجت بين هذين التأليفين كتابا بعد كتاب وبابا بعد باب وفصلا بعد فصل، مميزا أحاديث الإكمال من منهج العمال. ومقصودي من هذا التمييز أن المؤلف رحمه الله ذكر أن الأحاديث التي في الجامع الصغير وزوائده أصح وأخصر وأبعد من التكرار، كما يعلم من ديباجة الجامع الصغير. فصارا كتابا سميته (غاية العمال) في سنن الأقوال. ثم عن لي أن أبوب قسم الأفعال أيضا فبوبته على المنهاج المذكور وجمعت بين أحاديث الأقوال والأفعال. وأذكر أولا أحاديث منهج العمال، ثم أذكر أحاديث الإكمال، ثم أحاديث قسم الأفعال، كتابا بعد كتاب، فصار ذلك كتابا واحدا مميزا فيه ماسبق بحيث أن من أراد تحصيل قسم الأقوال أو الأفعال منفردا أو تحصيلهما مجتمعين أمكنه ذلك، وسميته (كنز العمال في سنن الأقوال والأفعال). فمن ظفر بهذا التأليف فقد ظفر بجمع الجوامع، مبوبا مع أحاديث كثيرة ليست في جمع الجوامع، لأن المؤلف رحمه الله زاد في الجامع الصغير وذيله أحاديث لم تكن في جمع الجوامع.
وها أنا أذكر ديباجة المؤلف رحمه الله من الجامع الصغير وذيله (ن - زوائده) ومن الجامع الكبير، حتى لا أكون تاركا ولا مغيرا ألفاظه إن شاء الله تعالى. (ن - الا بعض رموز وألفاظ يسيرة تركها الشيخ رحمه الله تعالى فيهما اقتصارا فتركت ذلك للضرورة فليعلم.

Kanzul Ummal bukanlah kesinambungan kerja Imam Suyuti itu Sebenarnya ia dari replika tiga buku Imam Suyuti disebut oleh Syeikh Abul Hasan, tetapi hanya dalam bentuk yang berbeza.  Imam Suyuti menulis buku di mana dia mengumpul lebih daripada seratus ribu hadis (tidak termasuk asnad), buku ini dipanggil jamul jawami (juga dikenali sebagai Jamiul Kabir). Niatnya adalah untuk mengumpul seberapa banyak hadis-hadis yang dia boleh dan memberikan akses mudah kepada mereka. Beliau dibahagikan buku ini kepada 2 bahagian. Bahagian 1 adalah kena mengena dengan kata-kata nabi. Hadis dalam bahagian ini telah disusun mengikut abjad. bahagian kedua dia khusus untuk tindakan dan kelulusan tersirat nabi. hadis dalam bahagian ini adalah disusun mengikut nama-nama sahabat bermula dengan mubashara ashara. Sumber-sumber Imam Suyuti bagi kerja ini berjumlah lebih seratus. beliau membangunkan sistem singkatan apabila merujuk kepada sumber-sumber itu, contohnya kh = Bukhari, hb = ibn Hibban, ts = Tabrani FIL awsat, q = Bayhaqi sunan al-kubra dan lain-lain Harus diingat bahawa hadis-hadis yang terdapat dalam buku ini seolah-olah direka.

Imam Suyuti kemudian mentafsirkan semua hadis ringkas nabi  (bahagian 1 dalam jawami jamul beliau) yang dia fikir boleh diterima (dari sahih kepada daif) dan tambah beberapa lagi yang tidak ditemui di jawami jamul, dan diatur menggunakan abjad. Beliau menggelarkannya Saghir jamius. dia masih mengekalkan sumber yang sama dan sistem singkatan yang sama, kecuali surat q di mana QAF surat jamul jawami bermakna Bayhaqi, di jamius Saghir ia bermakna muttafaq alahy, dan Bayhaqi sunan al-kubra adalah singkatan sebagai hq.

Beliau kemudian mengumpulkan lebih sedikit daripada hadis Nabi dari jamul jawami dan ditambah beberapa dari dirinya sendiri, dan dipanggil buku ini zawaid ala jamius Saghir.

Syeikh ali Muttaqi al-Hindi melihat ini ini sebagai kerja yang bagus. Walau bagaimanapun, beliau mendapati bahawa abjad menyusun hadis-hadis yang mungkin menyebabkan mencari hadis-hadis di dalam buku ini amat menyeksa kerana:

1. seseorang itu tidak dapat mengetahui perkataan hadis dalam bahasa Arab
2. seseorang itu tidak dapat mengetahui permulaan sebuah hadis
3. seseorang dapat mengetahui hadis, namun versi hadis yang dia tahu mungkin berbeza daripada yang digunakan oleh Imam Suyuti.

Oleh itu, syeikh ali Muttaqi memutuskan untuk menyusun semula karya-karya Imam Suyuti mengikut hal perkara fiqah seperti Taharah, solat, zakat, haji dan sebagainya dia ini dalam 5 fasa, seperti Syeikh Abul Hasan telah disebutkan di dalam keluaran terakhir kanzul ummal fi sunanil aqwal wal afal

Bagi kekuatan hadis dalam buku ini, maka ia mengikuti kaedah Imam Suyuti.

Imam Suyuti rahmatullahi alaih dalam jawami jamul beliau telah menyusun banyak kategori untuk pelbagai jenis hadis. Ini kerana beliau terlalu sibuk dalam menyusun buku, mengkritik, menganalisis setiap hadis yang mana akan memakan banyak masa. Antara katehori yang disusun ialah:

1. Hadis sahih: semua hadis-hadis yang terdapat dalam: Bukhari, Muslim, Muwatta malik, Mustadrak hakim, sahih Ibn Hibban, al-mukhtara oleh diya al-maqdasi, sahih ibn khuzaima, sahih abi Awana, sahih ibn sakan, al-Muntaqa ibn jarud, dan yang mustakhrajat pada sahihayn seperti isfrayini dan Ismail.

2. Hadis daif: semua hadis-hadis yang terdapat dalam al-duafa uqayli, al-Kamil ibn Adi, Tarikh Baghdad kahtib, Tarikh dimishq ibn penanya, nawadir al-usul hakim Tirmizi, Tarikh nisapur hakim, Tarikh ibn al-jarud, Musnad al-firdaws daylami .

3. selain daripada buku-buku di atas, hadis-hadis yang datang dalam mana-mana buku lain seperti sunan, Imam Suyuti telah menyebut kekuatan, bagaimanapun, beliau tidak selalunya betul dalam analisis beliau.

Syeikh ali Muttaqi berkata, walaupun tidak pernah mendengar daripada dari mana-mana kitab bertulis tentang kesahihan hadis di dalam kanzul ummal, Imam Abdur Rauf Manawi telah menganalisis hadis daripada jamius Saghir dalam ulasan dari jamius Saghir beliau dikenali sebagai al-faydul al-Qadir. Juga Syeikh Albani telah melakukan kerja-kerja dalam Saghir jamius, dalam Jami sahihul dan daiful Jami. Malangnya analisis hadis yang bertaburan dalam karya-karya para ulama hadis seperti Hajar Iraq dan Ibn Hajar dalam bahagian yang dipanggil al-ikmal di dalam Kanzul Ummal. Kanzul ummal bukan sumber utama itu tidak cukup untuk dibuat hujah hadis dan juga sebagai rujukan kepadanya.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Nota: Hanya ahli blog ini sahaja yang boleh mencatat ulasan.