Rabu, 22 Ogos 2018

4 Nasihat Agama Penting Disampaikan Kepada Anak-Anak Anda

OLEH ANAS  •  7 JUL 2017  •  5 MIN BACA
Firman Allah s.w.t yang bermaksud:
Dan sesungguhnya telah Kami berikan hikmat kepada Luqman, iaitu: “Bersyukurlah kepada Allah. Dan barangsiapa yang bersyukur (kepada Allah), maka sesungguhnya ia bersyukur untuk dirinya sendiri; dan barangsiapa yang tidak bersyukur, maka sesungguhnya Allah Maha Kaya lagi Maha Terpuji.”Surah Luqman:12
Kisah Luqman disebut di dalam Al-Quran dengan satu surah khas di atas namanya. Nasihat-nasihatnya menjadi hikmah kepada semua yang bergelar anak.
Ada banyak kisah mengenai latar belakang dirinya seperti dirinya seorang alim dan juga hamba. Namun, cukuplah untuk mengenali Luqman sebagai seorang bijaksana yang bukan dari kalangan nabi sebagaimana dipersetujui jumhur ulama.
Berikut adalah nasihat-nasihat penting Luqman kepada anaknya yang boleh dijadikan panduan kepada kita semua:

#1 – Tidak Menyekutukan Allah S.W.T

Firman Allah s.w.t yang bermaksud:
“Dan (ingatlah) ketika Luqman berkata kepada anaknya, di waktu ia memberi pelajaran kepadanya: “Hai anakku, janganlah kamu mempersekutukan Allah, sesungguhnya mempersekutukan (Allah) adalah benar-benar kezaliman yang besar.”Surah Luqman:13
Ini adalah nasihat terpenting yang diberikan oleh Luqman kepada anaknya. Luqman menerapkan kepentingan akidah dalam nasihatnya.
Tidak menyekutukan Allah bermaksud hanya Allah s.w.t sahaja yang diyakini oleh kita. Maksudnya, apa jua perbuatan shirik iaitu mempercayai adanya kuasa lain yang menyamai Allah s.w.t adalah berdosa besar.
Perbuatan syirik menjadi punca rosaknya akidah seorang muslim. Oleh itu, jika kita meletakkan kepercayaannya hanya kepada Allah di dalam jiwa, iman kita juga menjadi mantap.
Setiap langkah diawasi sesuai dengan tanggungjawab sebagai seorang muslim sebagaimana yang diperintahkan oleh Allah.
Kita percaya hidup kita dilindungi oleh Allah dan hanya Allah menjadi tempat meletakkan harapan dan permintaan.
Kerana iman itu jugalah kita sentiasa mendidik akal agar selalu mengkaji alam milik Allah ini. Kita melihat diri yang kerdil hanya dengan melihat sehalus-halus ciptaan Allah.
Maka, diri selalu merasa rendah hati, hidup aman dan harmoni, cinta diikhlaskan dan seluruh jiwa raga diserah kepada Allah s.w.t.
Justeru, hidup seorang muslim lebih teratur kerana sentiasa dalam keadaan mengingati Allah walaupun semasa disibukkan dengan urusan harian.

#2 – Patuhi Ibu Bapa

Firman Allah s.w.t yang bermaksud:
“Dan kami perintahkan kepada manusia (berbuat baik) kepada dua orang ibu bapanya; ibunya telah mengandungnya dalam keadaan lemah yang bertambah-tambah, dan menyapihnya dalam dua tahun. Bersyukurlah kepada-Ku dan kepada dua orang ibu bapamu, hanya kepada Akulah engkau kembali.”Surah Luqman:14
Kedudukan ibu bapa amat tinggi dan dihormati sehingga diletakkan mereka selepas kesyukuran kepada Allah s.w.t.
Manakala ibu pula disebut lebih dahulu daripada bapa. Ini kerana Ibulah yang mengandungkan anaknya selama 9 bulan.
Dalam tempoh itu, si ibu bersusah-payah, merasa sakit dan keletihan membawa bayi yang dikandungnya ke mana-mana. Kemudian, tiba saat melahirkan.
Kesakitannya ada yang sampai meragut nyawa. Selepas itu, ibu menjaga, menyusukannya, mendidiknya sampai dewasa.
Walau bagaimanapun, mematuhi ibu bapa tidaklah sampai menuruti mereka dalam hal yang dibenci Allah atau menyekutukan-Nya. Firman Allah s.w.t yang bermaksud:
“Dan jika keduanya memaksamu untuk mempersekutukan dengan Aku sesuatu yang tidak ada pengetahuanmu tentang itu, maka janganlah kamu mengikuti keduanya, dan pergaulilah keduanya di dunia dengan baik, dan ikutilah jalan orang yang kembali kepada-Ku, kemudian hanya kepada-Ku lah kembalimu, maka Kuberitakan kepadamu apa yang telah kamu kerjakan.”Surah Luqman:15

#3 – Tunaikan Solat, Lakukan Kebaikan

Nasihatilah anak-anak agar isitqamah dalam amal kebaikan tanpa mengira besar atau kecil kebaikan itu. Ini kerana setiap satu kebaikan tanpa mengira besar atau kecilnya ia tetap akan dibalas oleh Allah s.w.t.
Firman Allah s.w.t yang bermaksud:
(Luqman berkata):“Hai anakku, sesungguhnya jika ada (sesuatu perbuatan) seberat biji sawi,dan berada dalam batu atau di langit atau di dalam bumi, nescaya Allah akan mendatangkannya (membalasnya). Sesungguhnya Allah Maha Halus lagi Maha Mengetahui.”Surah Luqman:16
Luqman juga menasihatkan agar menunaikan solat yang sememangnya kewajipan bagi umat Islam. Solat adalah hak Allah yang menjadi lambang agama.
Solat disebut dalam nasihat Luqman juga kerana keutamaannya sebagai saluran hubungan antara manusia dengan Allah.
Di dalam solat, kita berinteraksi dengan Allah, maka Allah dirasakan begitu dekat dengan diri kita. Solat itu pula bukanlah dilakukan sekadarnya.
Solat perlu dilakukan dengan khusyuk iaitu sepenuh perhatian dan penumpuan hati kepada Allah s.w.t. Hanya dengan solat yang sempurna, iman juga turut meningkat. Firman Allah s.w.t yang bermaksud:
“Hai anakku, dirikanlah solat dan suruhlah (manusia) mengerjakan yang baik dan cegahlah (mereka) dari perbuatan yang mungkar dan bersabarlah terhadap apa yang menimpa kamu. Sesungguhnya yang demikian itu termasuk hal-hal yang diwajibkan (oleh Allah).Luqman:17

#4 – Membuang Sifat Angkuh Dan Menyemai Kerendahan Hati

Firman Allah s.w.t yang bermaksud:
“Dan janganlah kamu memalingkan mukamu dari manusia (kerana sombong) dan janganlah kamu berjalan di muka bumi dengan angkuh. Sesungguhnya Allah tidak menyukai orang-orang yang sombong lagi membanggakan diri.”Surah Luqman:18
Sifat angkuh atau takbur adalah sifat yang amat tercela. Seseorang yang takbur sering merasakan dirinya lebih baik daripada orang lain dan memandang rendah terhadap mereka.
Mereka mudah sahaja berasa marah untuk hal-hal kecil kerana merasakan dirinya sempurna daripada kesilapan.
Itulah sebabnya Allah membalas mereka yang bersifat angkuh walaupun sekadar atom ke dalam api neraka.
Ingatlah sesungguhnya sifat sombong dan kebesaran itu adalah hak mutlak Allah s.w.t yang telah menciptakan alam ini. Firman Allah s.w.t yang bermaksud:
“Dan sederhanalah kamu dalam berjalan dan lunakkanlah suaramu. Sesungguhnya seburuk-buruk suara ialah suara keldai.”Surah Luqman:19
Maka, nasihat Luqman berjaya mendidik sifat tawaduk dan tidak sombong dalam diri anak-anak. Ini kerana kita akan teringat betapa kekuatan Allah tiada tandingannya.
Harta yang dimiliki tidak akan mampu mengatasi Allah pemilik seluruh alam ini. Ilmu yang memenuhi jiwanya tidak akan dapat melawan walaupun sekadar apa yang dilihatnya di alam ini.
Allah memiliki kesemua ilmu sedangkan ilmu kita hanya setitis sahaja jika dibandingkan dengan seluruh lautan.
Kesimpulannya, sebagai anak, ambillah nasihat ini agar kita sama-sama menjadi insan mulia di sisi Allah s.w.t.
Rahsia kebahagiaan dan kejayaan dunia dan akhirat ini telah terbongkar sejak lebih seribu tahun dahulu.
Semoga kita mengambil ia sebagai panduan dalam membentuk sebuah keluarga harmoni bukan sahaja di dunia ini, tetapi juga ke syurga kelak.
 




























 
 


KONGSIKAN ARTIKEL INI

Nabi Muhammad s.a.w berpesan, “sampaikanlah dariku walau satu ayat” dan “setiap kebaikan adalah sedekah.” Apabila anda kongsikan artikel ini, ia juga adalah sebahagian dari dakwah dan sedekah. Insyallah lebih ramai yang akan mendapat manafaat.
Anas

Anas

Seorang penulis yang suka bereksperimentasi dengan pelbagai bidang dalam penulisan. Pernah menulis buku kanak-kanak dan juga majalah.

 

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Nota: Hanya ahli blog ini sahaja yang boleh mencatat ulasan.