Rabu, 22 Ogos 2018

GAYA HIDUP 3 Sebab Utama Anda Perlu Menyebarkan Senyuman

OLEH SITI ASMAQ MUHAMMAD  •  7 JUL 2018  •  3 MIN BACA
Senyum ialah satu riak wajah gembira yang selalu kita tunjukkan kepada ibu bapa, keluarga, kawan, guru dan orang ramai.
Senyum yang ikhlas ini mampu membahagiakan insan yang menerima senyuman kita itu.
Senyum itu mudah kerana ianya hanya melibatkan sepasang bibir yang dianugerahkan oleh Allah ini namun kenapa kadang kala ianya sukar untuk dihadiahkan kepada orang lain?
Ianya sukar kerana kita belum mengerti tentang keperluan senyum ini. Yang kita tahu bila kita gembira kita akan tersenyum lebar. Manakala bila kita marah dan sedih kita tak mampu lagi untuk tersenyum. Betul tak?
Jom, saya kongsikan beberapa sebab untuk membolehkan kita sentiasa tersenyum walau macam mana pun keadaan hati kita.

#1- Mencontohi Peribadi Rasulullah S.A.W

Abdullah Bin Al Harith menyebut;
“ Belum pernah aku melihat seseorang yang banyak tersenyum selain Rasulullah S.A.W’’Riwayat Tirmizi

Nabi Muhammad sentiasa tersenyum dan dengan senyuman baginda ini ianya mampu menghilangkan kekerasan dalam diri orang lain, dengan senyuman baginda ini juga ianya mampu menyentuh hati orang lain untuk mencintai dirinya.
Kalau Rasulullah boleh tersenyum kepada semua orang, kenapa kita susah untuk menghadiahkan senyuman yang diberikan oleh Allah ini sedangkan senyum itu merupakan satu sedekah.

#2- Merapatkan Silaturahim

Dalam kehidupan kita sebagai manusia biasa, kita memerlukan insan lain sebagai peneman untuk meneruskan kehidupan di bumi Allah ini.
Jadi untuk menjalinkan hubungan dengan setiap insan kita mesti mulakan hubungan ini dengan senyuman
Melalui senyuman ini ianya akan menjalinkan hubungan silaturahim. Andainya silaturahim yang dibina ini bermula daripada senyuman kita maka berbahagialah kita dengan ungkapan Rasulullah ini;
“Sesiapa yang suka untuk diluaskan rezekinya dan dipanjangkan umurnya maka hendaklah ia menyambung tali silaturahim’’Riwayat Bukhari

#3-Memberi Aura Positif

Walaupun senyum ini sekejap namun ianya mempunyai kesan jangka panjang kepada emosi kita sebagai pemberi senyum dan kepada penerima senyum.
Dengan senyuman ini kita mampu memperlihatkan aura positif dan secara tidak langsung orang lain juga turut tersenyum.
Sebagai contoh, kita sendiri pun selalu tersenyum keseorangan saat melihat gambar kawan kawan yang tersenyum riang di media sosial kan?
Rupa-rupanya senang untuk menyalurkan aura positif ini iaitu dengan hanya tersenyum dan InsyaAllah perasaan gembira ini akan dikongsi bersama.
Jadi, marilah kita sama-sama menggunakan sepasang bibir ini dengan betul dan memanfaatkan masa yang diberikan oleh Allah untuk menyebarkan kebaikan dan menyambungkan silaturahim yang semakin hari kian menjauh.
Tapi ingat dalam kita menghadiahkan senyuman ini, usahlah kita memilih insan mana yang harus kita hadiahkan senyuman. Sebarkan senyuman kepada semua.
Semoga bermanfaat untuk kita semua dalam menyebarkan agama Allah ini. Ayuh lakukan perubahan dan sebarkan senyuman dalam kebaikan.



KONGSIKAN ARTIKEL INI


Nabi Muhammad s.a.w berpesan, “sampaikanlah dariku walau satu ayat” dan “setiap kebaikan adalah sedekah.” Apabila anda kongsikan artikel ini, ia juga adalah sebahagian dari dakwah dan sedekah. Insyallah lebih ramai yang akan mendapat manafaat.

Siti Asmaq Muhammad

Anak kelahiran Kelantan. Seorang guru di Pulau Pinang, yang mengharapkan anak didiknya menjadi insan yang berjaya dan mengimpikan setiap dari anak didiknya menjadi ejen kebaikan untuk semua orang.


 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 












Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Nota: Hanya ahli blog ini sahaja yang boleh mencatat ulasan.